↑ Return to Írások

Egy izgalmas izom

Musculus iliopsosas, egy fontos és érdekes izom

Hogy melyik is az a bizonyos ilipsoas? A becses magyar neve ennek az izomnak csípőhorpasz izom és ha szigorúak vagyunk, akkor nem is egy izomról van szó, hanem többről. A csípőhorpasz kifejezés a csípő- és a horpaszizomnak, a test legfontosabb csípőhajlítóinak közös neve. Egyik személyes kedvencem ez az izom, több okból is: 1. enélkül az izom nélkül nem tudnánk dupla rúgást végrehajtani a levegőben (tudom, hogy a medencéről szóló cikkben is volt Van Damme, de ide is nagyon kívánkozik),  2. nagyon különleges izom és igen hálás vele foglalkozni, ahogy azt az alábbiakban mindjárt látni fogjuk.van damme dupla repulo rugasAz érdekességek előtt azonban jöjjenek a száraz tények. A horpaszizom az ágyéki csigolyákon és porckorongokon ered és a combcsont feje alatt lévő kiálló részen (kistompor) tapad, a csípőizom pedig a csípőcsont belső oldalán ered és az előbbivel közösen tapad a kistomporon. Az izmok a gerinc ágyéki szakaszából kapják a beidegzésüket, fő mozgásuk pedig a csípő hajlítása (lábemelés) ill. rögzített lábnál a felsőtest előrehajlítása.iliopsoas

A csípőhorpasz több szempontból is igen jelentős. A már említett dupla repülő rúgás kivitelezése mellett fontos szerepe van a testtartásban is. Az izom összekapcsolja a gerinc alsó részét, a medencét és a combokat, így megfelelő állapota nagyon fontos a megfelelő ágyéki görbület szempontjából. A gerinc kettős görbülete a két  lábon járás következménye, a legtöbb állat gerincén csak egy, nagyobb ívű görbület van. A felegyenesedés magával hozta, hogy a gerinc a nyaki és a deréktájon hátrahajlik, ami a járás megtanulása után alakul ki a gyermekkorban. A musculus iliopsosas, mint egy csigás mechanizmus fut le a combhoz így ha megfeszül, akkor álló helyzetben előrefeszíti a derekat, ami által nő annak görbülete, kialakul a szaknyelvben fokozott ágyéki lordózisnak nevezett jelenség. Ennek oka lehet pl. a túl sok ülés, amely során a csípőhorpasz munka és nyújtás nélkül marad, és ehhez alkalmazkodva megrövidül. Ez pedig az ágyéki gerinc és a környéki izmok túlterhelését, rossz tartást és derékfájdalmakat is okozhat.ilio régi könyvÉrdekességek

  1. A nagy horpaszizomnak van egy ,,kistestvére” a kis horpaszizom, ez azonban az előbbinél jóval keskenyebb. A 12. háti csigolyát és az ágyéki szalagot köti össze, ráadásul az emberek felénél az izom vagy csak az egyik oldalon van jelen vagy teljesen hiányzik.
  2. Mind a jógában, mind a kínai mozgásművészetekben kifejezetten lényeges izomnak tartották, egyik kínai neve szerint ez az izom a ,,lélek táptalaja”. Fejlesztésére és tudatos használatára sok gyakorlatot fejlesztettek ki.
  3. Az izom rövidülése miatt kialakuló derékfájáson nem segít a hátmasszázs és a hátizom erősítés, azonban megfelelő nyújtásával a fájdalom eltűnik. Ezért is érdemes a masszázs mellé tornagyakorlatokat is beiktatni.
  4. Ha lassan és a lábunkat a talajon tartva csinálunk felüléseket, akkor a munka javát nem a hasizmok, hanem a csípőhorpasz végzi. Tehát aki kockás hasat szeretne az ne erre a gyakorlatra helyezze a hangsúlyt.
  5. Ha a földön fekve csak a lábunk megemelésével tudjuk derekunkat a talajra simítani, akkor nagy valószínűséggel túl sokat ülünk. Ideje megnyújtani!

psoas stretch thai